Semestrální práce z M6f

Jindřich Gottwald


Zadání:

Na hladině významnosti 5% zjistěte, zda přístupy na webové stránky http://goldsoft.webpark.cz/cd během denní doby mají normální rozdělení.

Vstup:

Čas přístupu na stránky z průběhu několika dnů v hodinách: 9,75; 11,18; 16,77; 12,91; 23,27; 10,23; 9,7; 17,58; 10,97; 12,3; 16,52; 16,54; 15,33; 10,68; 10,53; 16,15; 14,7; 12,85; 10,35; 9,75; 12,07; 10,6; 6,6; 14,95; 10,9; 22,9; 20,23; 0,6; 17,42; 20,52; 17,05; 15,15; 7,02; 23,63; 21,08; 18,8; 21,82; 9,62; 14,8; 15,12; 18,38; 14,13; 9,2; 10,9; 17,22; 18,23; 18,5; 13,25; 19,93; 10,05; 13,35; 17,05; 10,92; 7,95; 15,3; 11,15; 17,77; 22,33; 13,95; 9,13; 13,23; 0,52; 19,98; 9,8; 23,42; 18,62; 13,12; 11,47; 12,9; 2,13; 8,52; 11,48

třídy dle hod. 0-1 1-2 2-3 3-4 4-5 5-6 6-7 7-8 8-9 9-10 10-11 11-12
četnost 2 0 1 0 0 0 1 2 1 7 10 4
třídy dle hod. 12-13 13-14 14-15 15-16 16-17 17-18 18-19 19-20 20-21 21-22 22-23 23-24
četnost 5 5 4 4 4 6 5 2 2 2 2 3


Řešení:

Pro odhad parametrů normálního rozdělení použijeme vztahů (N=72):

Teoretické pravděpodobnosti získáme integrováním hustoty normálního rozdělení s vypočtenými parametry:

kde a a b jsou meze daného intervalu.
Pro dané třídy pak dostáváme tyto teoretické četnosti a pravděpodobnosti:

třídy dle hod. 0-1 1-2 2-3 3-4 4-5 5-6 6-7 7-8 8-9 9-10 10-11 11-12
teor. pravděp. 0,003 0,005 0,008 0,011 0,016 0,022 0,029 0,037 0,046 0,054 0,062 0,068
teor. četnost 0,235 0,370 0,562 0,825 1,168 1,596 2,105 2,679 3,290 3,901 4,463 4,929
třídy dle hod. 12-13 13-14 14-15 15-16 16-17 17-18 18-19 19-20 20-21 21-22 22-23 23-24
teor. pravděp. 0,073 0,075 0,075 0,071 0,066 0,059 0,051 0,042 0,034 0,026 0,020 0,014
teor. četnost 5,253 5,403 5,364 5,139 4,752 4,241 3,653 3,037 2,437 1,887 1,410 1,017

A po sloučení některých tříd tak, aby teoretická četnost byla >=5:

třídy dle hod. 0-8 8-10 10-12 12-13 13-14 14-15 15-16 16-18 18-20 20-24
teor. pravděp 0,133 0,100 0,130 0,073 0,075 0,075 0,071 0,125 0,093 0,094
teor. četnost 9,540 7,191 9,392 5,253 5,403 5,364 5,139 8,994 6,690 6,750
skut. četnost 6 8 14 5 5 4 4 10 7 9

Po vyhodnocení statistiky:


Závěr:

Na základě tabelované hodnoty c20,95(10-1-2)=14,067 zjišťujeme, že hypotézu nelze na dané hladině významnosti zamítnout.